Afvallen kan je al doen door het tellen van het aantal calorieën wat je eet, een gedachte die helaas niet helemaal klopt. Uit een recent onderzoek aan de universiteit van Harvard blijkt dat het niet aantal calorieën bepalend is voor je wicht, maar juist wat je eet!

Tijdens het onderzoek bestudeerde de onderzoekers ongeveer 20 jaar lang ruim 100.000 mensen zonder obesitas. Iedere 2 jaar werden deze mensen getoetst hun eetgedrag, gewicht en gewoontes.

Uit het onderzoek bleek dat niet de hoeveelheid die je eet bepalend is voor de gewichtstoename, maar een aantal andere factoren.  

Waar kom je het meeste van aan?

Aan de hand van het onderzoek is een lijst samengesteld van voedingsmiddelen waarvan je het meeste aankomt. Bovenaan in de lijst staat chips, op de voet gevolgd door patat. Maar ook boter, frisdrank en toetjes scoren natuurlijk erg hoog in de lijst. Een opvallende in de lijst is vruchtensap, ook hiervan kom je veel aan.

Wat is dan wel goed om te eten?

Groentes en fruit liggen natuurlijk voor de hand, maar ook noten, volkoren producten en yoghurt scoren erg goed als het gaat om producten waarvan je veel kunt eten zonder dat je er van aankomt.

De algemene gedachten “minder calorieën en minder vet eten” blijkt dus niet de beste aanpak te zijn. Ook alles met mate eten is niet de oplossing, maar enkel een excuus om te blijven eten wat je lekker vindt.

Wat natuurlijk altijd goed is, en ook uit het onderzoek is gebleken, bewegen helpt bij het onder controle houden van je gewicht. De deelnemers die het meeste bewogen kwamen in 20 jaar 4kg minder aan. Uiteraard is het niet zo dat je enkel met voldoende bewegen een gezond gewicht kunt houden.

Mocht je het nu moeilijk vinden om zelf goed te bepalen wat gezond is om te eten, kijk dan is naar het Mentale Dieet plan. Dit speelt in op het bewust worden van wat je eet.

bron: njem.org