Mindfull eten, voor minder trek en meer genieten.

Door bewust te eten, heb je meer aandacht voor je eten, waardoor je sneller verzadigd raakt. Soms proppen we ons helemaal vol voor de tv of achter de laptop. Het maakt niet uit welk dieet je volgt, dit is een punt wat voor iedereen belangrijk is, zelfs als je geen dieet volgt of wilt afvallen, kun je leren om meer te genieten van je eten.

Hoe werkt het?

Niet alleen je maag wil gevoed worden, maar ook je Mind. Je hebt bepaalde prikkels nodig om voldoening te halen uit je eten. Pas na een half uur, geeft je lichaam een seintje “Ik zit vol” en heb je geen trek meer. Dus als je binnen een half uur een hele zak chips leeg eet, een handje pinda’s en een glas cola leeg drinkt, verteld je lichaam pas na 45-60 min: “ik zit vol”. Soms heb je zo veel gegeten, dat je letterlijk misselijk of opgeblazen bent. Je hebt dan niet bewust gegeten, maar gevreten. Achteraf hebben we een gevoel van spijt: “Had ik maar niet zoveel gegeten”.

“In een mindfull cursus heb ik geleerd te genieten van het eten van een rozijn. Ik lust niet eens rozijnen!! En het klinkt misschien voor de nuchtere onder ons een beetje zweverig, maar het werkt echt! Ik geniet meer van elke maaltijd.“

De rozijnen oefening

Probeer dit voor het eerst als je niet te veel honger hebt: Neem voor elk puntje ongeveer 1 minuut de tijd.

  1.  Je pakt uit de zak rozijnen een klein handje rozijnen (ongeveer 12 stuks) en kijk naar de rozijnen. Welke spreekt je aan? Een donkere rozijn, een sappige grote, of juist een kleine? Pak die rozijn en leg de rest weg.
  2. Bestudeer deze rozijn goed. Is hij gerimpeld? Hoe lopen de rimpels? Waarom sprak deze rozijn je zo aan? Je ogen zijn geprikkeld.
  3. Knijp even in de rozijn. Hoe voelt dat? Zacht? Rol hem zacht tussen je wijsvinger en duim.  Je gevoel is geprikkeld.
  4. Vervolgens ruik je aan de rozijn. Waar ruikt het naar? Vind je de geur lekker? Of ruik je juist helemaal niets? Door in de rozijn te knijpen, komt er nog meer geur uit. Je reuk is geprikkeld.
  5. Vervolgens neem je een muizen hapje met je tanden van de rozijn, maar eet hem nog niet helemaal op. Hoe proeft dat? Vind je het lekker? Je smaak pupillen zijn geprikkeld.
  6. Neem nu de hele rozijn in je mond, maar slik hem nog niet door. Kauw er een beetje op zodat de smaak vrij komt, rol de rozijn over je tong. Proef je die enorme smaak sensatie?
    Al je zintuigen waarmee je eet zijn geprikkeld: ogen, vingers, neus, en tong.
  7. Pak nog een rozijn uit de stapel die je net hebt weggelegd en pak er eentje die er anders uitzag.
  8. Doe de stappen 2-6 nogmaals.
  9. Wat was er anders aan deze rozijn? Was hij sappiger, droger? Voelde hij anders? Rook hij anders? Smaakte hij anders? Welke vond je lekkerder?

Na de rozijnen oefening

Nu is het niet de bedoeling om alles wat je eet op deze manier te eten, je doet in dit voorbeeld ongeveer 5-15 min over 1 rozijn en je zal niet meteen vol zitten. Wel wordt je bewust van wat je allemaal mist als je voor de tv chips aan het eten bent. Je proeft de eerste hap wel, maar al snel daarna eet je maar door zonder na te denken, zonder te genieten en bij het eten stil te staan.

Dek eens lekker de tafel, steek een kaarsje aan en laat de tv uit. Maak het gezellig. Als je bord eten voor je staat: kijk er eens naar. Ziet het er niet onwijs lekker uit? Als je een hapje op je vork neemt, ruik er dan eens aan voordat je het direct in je mond doet, proef het eten!! Je leert op deze manier je eten te waarderen. Je Mind zal sneller verzadigd zijn en op deze manier sneller de boodschap doorgeven dat je vol zit, waardoor je ook minder gaat eten.

“Ik ken veel mensen die op deze manier veel zijn afgevallen, terwijl ze meer plezier halen uit het eten dan dat ze eerst voor de tv deden. Ze zijn velen kilo’s afgevallen. Ze zijn eerder verzadigd en genieten echt van elke maaltijd.“

Als je het gevoel hebt, weer te gaan “vreten” kun je deze rozijnen oefening nog een keertje doen, of je herhaald hem elke week of maand voor jezelf. Ook kun je een keer iets anders pakken: ander gedroogd fruit of voor gevorderden bijvoorbeeld een banaan, appel of aardbei. Je zult zien doordat je deze oefening af en toe doet, dat je ook meer geniet als je niet zo druk met de oefening bezig bent, het wordt een automatisme om bij elk hapje wat je neemt bewuster te eten.

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *